Календарно-тематичне планування уроків української літератури в 11 класі
І СЕМЕСТР
Українська література 1920-1930 рр. Вступ
Ващенко О.П.
Урок № 1. Суспільно-історичні умови розвитку української літератури XX ст., основні стильові напрями
Счастливцева Н.І.
Урок № 2. Провідна роль поезії у 20-ті роки. Павло Тичина — найбільший модерніст цього періоду. Феномен «кларнетизму». «Арфами, арфами…», «О панно Інно…», «Ви знаєте, як липа
Счастливцева Н.І.
Урок № 3. П. Тичина. «Одчиняйте двері…». Художнє відтворення національно-визвольного пробудження народу. Уславлення борців за Вільну Україну у вірші «Пам’яті тридцяти»
Счастливцева Н.І.
Урок № 4. Авангардні тенденції в українській поезії 1920-х рр. Михайль Семенко — поет-футурист. Урбаністичні мотиви лірики («Бажання», «Місто», «Запрошення»)
Счастливцева Н.І.
Урок № 5. Київські «неокласики». Микола Зеров. Різногранний творчий шлях митця. «Київ — традиція». Філософічність, афористичність лірики
Счастливцева Н.І.
Урок № 6. Максим Рильський. «Молюсь і вірю…», «Солодкий світ!..». Мотиви пошуків душевної рівноваги, краси в житті та в душі
Манян Л.В.
Урок № 7. Євген Плужник — один із провідних поетів «розстріляного відродження». Сповідальність, ліричність, філософічність поезії «Для вас, історики майбутні…»
Манян Л.В.
Урок № 8. Є. Плужник. «Вчись у природи творчого спокою…», «Ніч… А човен — як срібний птах!», «Річний пісок…». Урівноваженість душевного стану ліричного героя, мить і вічність у чуттєвому вираженні
Проза
Ващенко О.П.
Урок № 9. Розвиток української прози 20-х років XX ст. Микола Хвильовий. Біографія письменника, його провідна роль у літературному житті 1920-х рр.
Ващенко О.П.
Урок № 10. Микола Хвильовий. «Я (Романтика)» — новела про добро і зло в житті та в душі
Счастливцева Н.І.
Урок № 11. Микола Хвильовий. «Кіт у чоботях», «Вальдшнепи», «Сентиментальна історія», «Санаторійна зона» (на вибір)
Счастливцева Н.І.
Урок № 12. Григорій Косинка. Творча біографія прозаїка. Змалювання строкатої картини життя крізь призму долі й душі людини. Новела «В житах» — пошуки порушеної гармонії
Счастливцева Н.І.
Урок № 13. Григорій Косинка. «В житах». Вітаїстичний пафос новели, імпресіоністична настроєвість
Счастливцева Н.І.
Урок № 14. Контрольна робота № 1. Українська література 1920-1930 рр. Поезія. Проза
Ващенко О.П.
Урок № 15. Юрій Яновський. Творча біографія митця. Роман «Вершники». Ідея протиставлення загальнолюдських вартостей класовим у новелі «Подвійне коло»
Ващенко О.П.
Уроки № 16-17. Ю. Яновський. «Дитинство». Ідея нетлінної вартості національних основ буття. Утвердження загальнолюдських ідеалів вірності й кохання в новелі «Шаланда в морі»
Ващенко О.П.
Урок № 18. Валер’ян Підмогильний. Життєвий і творчий шлях письменника
Ващенко О.П.
Урок № 19-20. Валер’ян Підмогильний. «Місто». Світовий мотив підкорення людиною міста, самоутвердження, інтерпретовані на національному матеріалі. Зображення «цілісної» людини
Ващенко О.П.
Урок № 21. Життя і творчість Остапа Вишні. «Моя автобіографія» — гумористична розповідь письменника про свій життєвий шлях
Ващенко О.П.
Урок № 22. «Як варити і їсти суп із дикої качки», «Сом».
Оптимізм, любов до природи, м’який гумор як риси
індивідуального почерку Остапа Вишні
Драматургія
Манян Л.В.
Урок № 23. Розвиток національного театру, драматургії 1920-1930 рр. Життєвий і творчий шлях Миколи Куліша. Зв’язок із театром Л. Курбаса
Манян Л.В.
Урок № 24. Микола Куліш. Сатирична комедія «Мина Мазайло». Особливості сюжету. Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації
Манян Л.В.
Урок № 25. М. Куліш. «Мина Мазайло». Сатиричне викриття бездуховності обивателів, які зрікаються своєї мови. Драматургічна майстерність автора у створенні комічних характерів та ситуацій
Манян Л.В.
Урок № 26. Контрольний твір-роздум на тему: «Значення п’єси Миколи Куліша “Мина Мазайло” вчора й сьогодні»
Українська література за межами україни
Манян Л.В.
Урок № 27. Література в Західній Україні до 1939 р. Життя й творчість Богдана-Ігоря Антонича. «Автопортрет», «Вишні». Аполітичність, наскрізна життєствердність, метафоричність і міфологізм поезій
Манян Л.В.
Урок № 28. Богдан-Ігор Антонич. Поезії «Зелена Євангелія», «Дороги», «Різдво». Міфологічність образу, екзотика лемківського краю в контексті вселюдських мотивів
Манян Л.В.
Урок № 29. Осип Турянський. Огляд життєвого й творчого шляху письменника. «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності
Манян Л.В.
Урок № З0. О. Турянський. «Поза межами болю». Ідея перемоги духа над матерією
Манян Л.В.
Урок № 31. Дискусія-узагальнення на тему: «У чому сенс життя?» (За твором Осипа Турянського «Поза межами болю»)
Счастливцева Н.І.
Урок № 32. Контрольна робота № 2. Українська література 1920-1930 рр. Проза. Драматургія. Українська література за межами України
II СЕМЕСТР
Еміграційна література
Головатюк С.М.
Урок № 33. Еміграційна література (огляд). «Празька поетична школа» української поезії та її представники
Головатюк С.М.
Урок № 34. Євген Маланюк. Огляд життєвого й творчого шляху письменника. «Під чужим небом», «Стилет чи стилос?..». Ностальгічні мотиви, філософічність поезій
Головатюк С.М.
Урок № 35. Проза У. Самчука, Т. Осьмачки, Д. Гуменної, Наталени Королевої. Основні віхи життя й творчості І. Багряного
Головатюк С.М.
Урок № 36. І. Багряний. «Тигролови» як український пригодницький роман. Проблема свободи й боротьби за своє визволення. Жанрові особливості
Українська література 1940—1950 рр.
Головатюк С.М.
Урок № 37. Українська література 1940-1950 рр.О. Довженко — відомий у світі кінорежисер, засновник поетичного кіно
Головатюк С.М.
Урок № 38. О. Довженко. «Україна в огні». Національні й загальнолюдські проблеми
Головатюк С.М.
Урок № 39. О. Довженко. «Зачарована Десна». Історія написання, автобіографічна основа, сповідальність оповіді. Поєднання минулого й сучасного. Морально-етичні проблеми
Головатюк С.М.
Урок № 40. Усний твір-роздум «Моральна краса й духовна велич людини в кіноповісті О. Довженка “Зачарована Десна”»
Українська література другої половини XX — початку XXI ст. Вступ
Сухенко В.Г.
Урок № 41. Провідні тенденції розвитку української літератури в другій половині XX — початку XXI ст. Поети-шістдесятники
Сухенко В.Г.
Урок № 42. «Шістдесятництво» як культурологічне й соціальне явище. Василь Симоненко — «Витязь молодої української поезії». «Задивляюсь у твої зіниці…», «Я…»
Сухенко В.Г.
Урок № 43. Дмитро Павличко. Основні відомості про поета, перекладача. Пісня «Два кольори», що стала народною
Сухенко В.Г.
Урок № 44. Іван Драч. «Балада про соняшник» — поетичний роздум про суть мистецтва
Сухенко В.Г.
Урок № 45. Микола Вінграновський — поет, прозаїк, кіномитець. «Сеньйорито акаціє, добрий вечір…». Несподівана асоціативність, буйна фантазія, образна деталь поезії
Лузан Л.О.
Урок № 46. Ліна Костенко. Життя й творчість письменниці. Особливості індивідуального стилю. «Страшні слова, коли вони мовчать…», «Українське альфреско»
Лузан Л.О.
Урок № 47. Ліна Костенко. Інтимна, пейзажна й філософська лірика («Хай буде легко. Дотиком пера…», «Я вранці голос горлиці люблю…», «Недумано, негадано…»)
Лузан Л.О.
Урок № 48. Роман у віршах «Маруся Чурай». Духовне життя нації крізь призму нещасливого кохання
Лузан Л.О.
Урок № 49. Нелюди й люди в романі Л. Костенко «Маруся Чурай». Центральні проблеми твору
Лузан Л.О.
Урок № 50. Контрольний твір на тему: «Художнє осмислення загальнолюдських цінностей у творчості Ліни Костенко»
Сухенко В.Г.
Урок № 51-52. «Як добре те, що смерті не боюсь я…». Літопис життя й творчості Василя Стуса
Сухенко В.Г.
Урок № 53. Контрольна робота М 3. Еміграційна література. Українська література 1940-1950 рр. Українська література
другої половини XX — початку XXI ст. Поети-шістдесятники
Проза другої половини XX ст.
Головатюк С.М.
Урок № 54. Проза другої половини XX ст. Олесь Гончар. Загальна характеристика творчого доробку, громадянська й життєва позиція, роль у духовному відродженні нації
Головатюк С.М.
Урок № 55. О. Гончар. «За мить щастя». Краса й сила кохання як матеріал художнього осмислення. Узагальнений образ миті життя, філософія миті щастя людини
Головатюк С.М.
Урок № 56. О. Гончар. Новела-засторога «Залізний острів» з роману «Тронка»
Лузан Л.О.
Урок № 57. Григір Тютюнник. Життєвий і творчий шлях письменника
Лузан Л.О.
Урок № 58. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном». Образ любові як втілення високої християнської цінності
Лузан Л.О.
Урок № 59. Валерій Шевчук. Життя й творчість митця. Повість-преамбула до роману «Дім на горі»
Лузан Л.О.
Урок № 60-61. Валерій Шевчук. «Дім на горі». Жіноче начало й чоловіче у творі. Притчевість образів, епізодів. Барокове поєднання високого (духовного) й низького (буденного)
Українська історична проза
Головатпюк С.М.
Урок № 62. Загальна характеристика української історичної прози. Павло Загребельний. Життєвий і творчий шлях
Головатюк С.М.
Урок № 63-64. П. Загребельний. «Диво». Історична основа й художній вимисел у творі. Аналіз образів-персонажів. Наскрізні проблеми роману
Сучасна українська література
Сухенко В.Г.
Урок № 65. Література кінця XX — початку XXI ст. На шляху до нового відродження. Літературні угруповання
Сухенко В.Г.
Урок № 66. Вияв постмодернізму в українській літературі останнього часу. Сучасні часописи та альманахи
Лузан Л.О.
Урок № 67. Російськомовна українська поезія та її особливості (огляд)
Лузан Л.О.
Урок № 68. Контрольна робота № 4. Проза другої половини XX ст. Українська історична проза. Сучасна українська література
Сухенко В.Г.
Урок № 69. «Україна у нас одна». Велич минулого й віра в щасливе майбутнє у творах Данила Кулиняка
Сухенко В.Г.
Урок № 70. Усе починається з любові. Життєвий і творчий шлях Михайла Шевченка
Усі уроки української літератури в 11 класі. Академічний та рівень стандарту / О. П. Ващенко, С. М. Головатюк, Л. О. Лузан, Л. В. Манян, В. Г. Сухенко, Н. І. Счастливцева / Упоряд. В. Г. Сухенко, О. М. Чхайло — Х. : Вид. група «Основа», 2011. — 604 [4] с. — (Серія «Усі уроки»).
ISBN 978-617-00-1014-8.
Навчальний посібник містить конспекти всіх уроків української літератури за програмою рівня стандарту й академічного для 11 класу
11-річної школи. Серед них уроки текстуального вивчення творів, позакласного читання, розвитку зв’язного мовлення, виразного читання, літератури рідного краю, тематичного оцінювання. Запропоновані розробки містять елементи нестандартних підходів, інтерактивних методик. Для вчителів української мови та літератури загальноосвітніх шкіл, ліцеїв та гімназій, керівників методичних об’єднань, студентів філологічних факультетів педагогічних університетів.